ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
I KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
W SŁUPSKU

Biuletyn informacji publicznej Informacje rodo Dziennik elektroniczny Facebook Kontakt

Aktualności

Najczęstsze błędy językowe w polskim internecie

"Napewno" i "wogóle/wogule/" są najczęstszymi błędami językowymi popełnianymi w internecie w 2020 r. – wynika z raportu o kondycji polskiej ortografii. Raport powstał w związku z obchodzonym 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego.

  • Łączna liczba zauważonych i przeanalizowanych błędów w internecie wyniosła 5 mln 192 tys. 736
  • Z zebranych danych wynika, że błąd językowy pojawia się średnio co 6 sekund, a internauci popełniają ich dziennie średnio 14 tys. 188
  • Wśród najczęściej popełnianych błędów wymienia się: "napewno", "wogóle/wogule", "na prawdę", "narazie", "dzień dzisiejszy", "po za tym/pozatym", "na codzień"

Raport 100 najczęstszych błędów w Internecie w 2020 r. opublikowała marka Nadwyraz.com, promująca poprawną polszczyznę i literaturę polską. Specjaliści analizowali w polskojęzycznym internecie obecność 159 błędów przez 12 miesięcy. Łączna liczba zauważonych i przeanalizowanych błędów wyniosła 5 mln 192 tys. 736. Z danych wynika, że błąd językowy pojawia się w internecie co 6 sekund, a internauci popełniają dziennie średnio 14 tys. 188 błędów.
15 najczęściej popełnianych błędów to: "napewno", "wogóle/wogule", "na prawdę", "narazie", "dzień dzisiejszy", "po za tym/pozatym", "na codzień", "nacodzień", "orginalny", "muj", "wziąść", "conajmniej", "niewiem", "z przed/zprzed", "jusz", "złodzieji". W czołówce rankingu znalazły się przede wszystkim błędy ortograficzne.
Poprawne zapisy tych słów to: "na pewno", "w ogóle", "naprawdę", "na razie", "poza tym", "na co dzień", "oryginalny", "mój", "wziąć", "co najmniej", "nie wiem", "sprzed", "już", "złodziei". "Dzień dzisiejszy" to pleonazm, czyli błąd stylistyczny, w którym jedna część dubluje treści drugiej. Powinno być po prostu "dzień", "dziś", "dzisiaj" lub "dzisiejszy"

Media społecznościowe źródłem błędów
13 z 15 błędów powtórzyło się z czołówki ubiegłorocznego zestawienia. W 2020 r. "apropo/a propo" oraz "na przeciwko/naprzeciw" z zestawu z roku 2019 zostały wyparte przez "orginalny" oraz "złodzieji". Jak czytamy w raporcie, największymi źródłami błędów w polskim internecie są Facebook (31,5 proc. zgromadzonego materiału), Twitter (26 proc.) oraz YouTube (16 proc.). Na dalszych miejscach w zestawieniu znalazły się portale, fora dyskusyjne, Instagram, recenzje, Wykop i blogi. Zdaniem autorów opracowania, wnioski z raportu są "zatrważające", a internauci od lat popełniają te same błędy. "Raport wykazał, że liczba popełnianych błędów systematycznie rośnie, zaś te, które znalazły się w czołówce zeszłorocznego rankingu, wcale nie zanikły. Co to oznacza? Błędy te przywarły do codziennego języka, są popełniane powszechnie i w sposób zautomatyzowany" - czytamy w podsumowaniu raportu.
Przeciwdziałać negatywnym tendencjom można w samym internecie. "Paradoksalnie warto wykorzystać to medium do działań popularyzujących poprawną polszczyznę, w myśl powiedzenia +czym się strułeś, tym się lecz+" – piszą autorzy pracy i podkreślają, że Facebook, Twitter, YouTube, Instagram czy blogi mogą służyć do przekazywania wiedzy o języku w zabawny i atrakcyjny sposób, np. w formie memów albo wpisów z przykładami użycia poprawnych form.

"Koronamowa"
Autorzy opracowania zwracają uwagę, że w 2020 r. większość czasu spędzaliśmy w domach, gdzie częściej korzystaliśmy z internetu – stał się on dla nas zamiennikiem miejsc, do których uczęszczaliśmy dotychczas. Dlatego też, oprócz tradycyjnych błędów językowych, analizie poddali "koronamowę", czyli neologizmy powstałe w czasie pandemii. Przygotowali również słowniczek 15 covidowych neologizmów.
Do weryfikacji "koronamowy" posłużyły słowa nadesłane przez fanów profili Poprawna polszczyzna oraz Nadwyraz.com na Facebooku i Instagramie. Łączna liczba zbadanych pozycji to 698 737. Analizie poddano 15 najczęściej pojawiających się haseł – neologizmów powstałych w 2020 r. Główne źródła badanych neologizmów to: Twitter (36,2 proc.), Facebook (26,3 proc.), portale internetowe (17,2 proc.), YouTube (9 proc.) i Instagram (7,9 proc.). Analizowane przykłady pojawiły się w radiu, telewizji i prasie, w internecie, w slangu młodzieżowym, w codziennych rozmowach Polaków.
Przeanalizowane słownictwo – zdaniem autorów raportu – pokazuje dwie skrajne postawy wobec COVID-19. Pogardliwe określenia dla osób poważnie traktujących zagrożenie epidemiczne tworzą sceptycy i wyznawcy teorii spiskowych, którzy przez drugą stronę są nazywani "antymaseczkowcami", "koronasceptykami". Polacy często mówią o pandemii w sposób humorystyczny – "koronaparty", "covidek". Część neologizmów ma obelżywy charakter, jak słowa "koronaświrus", "covidiota".
Raport najczęstszych błędów w internecie ukazał się po raz trzeci. Powstał we współpracy z portalem Polszczyzna.pl i partnerem technologicznym SentiOne.
Raport 100 najczęstszych błędów w Internecie w 2020 r. jest pod tym linkiem, a słownik słów covidowych pod tym linkiem.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999 r., ma podkreślać bogactwo różnorodności językowej świata."

PRÓBNE EGZAMINY MATURALNE

Zgodnie z zapowiedzią od 18 lutego 2021 roku trwają w naszej szkole próbne pisemne egzaminy maturalne. Sale lekcyjne, aczkolwiek zgodnie z reżimem sanitarnym, znów choć trochę zapełniły się i ożyły, a w powietrzu czuć było atmosferę wytężonego wysiłku umysłowego ;D

PRÓBNE EGZAMINY ZAWODOWE

25 lutego( czwartek) o godz.13.00 odbędzie się próbny egzamin potwierdzający kwalifikacje:

  • BD.29 dla zawodu technik budownictwa - kl. III a (10 osób);
  • BD.04 dla zawodu monter zabudowy i robót wykończeniowych- kl. III c ( wszyscy uczniowie)

W tym dniu młodzież kl. III c będzie zwolniona z ostatnich godzin zajęć praktycznych w ZPO (CKP ) i o godz.12.30 stawia się w szkole na egzamin. Obecność obowiązkowa.

Uczniowie kl. III a (grupa technik budownictwa) również są zwolnieni z ostatnich lekcji i o godz. 12.30 zgłaszają się do szkoły na egzamin. Obecność obowiązkowa.

Egzaminy odbędą się z zachowaniem reżimu sanitarnego związanego z pandemią.

PRÓBNE EGZAMINY MATURALNE - SZKOŁA MŁODZIEŻOWA

  1. W egzaminie może uczestniczyć uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
  2. Egzaminy KAŻDEGO DNIA EGZAMINACYJNEGO zaczynają się o godz. 9.00.
  3. Uczniowie przychodzą do szkoły w maseczkach na godz. 8.30 i zachowują bezpieczny odstęp.
  4. Przy wejściu do budynku szkoły uczeń ma obowiązek dezynfekowania rąk wg instrukcji użycia środka dezynfekującego.
  5. Egzaminy odbywają się w salach 101,102,104,105,200,201,202,203 zgodnie z reżimem sanitarnym.
  6. Uczniowie mają obowiązek posiadać: dowód osobisty; czarno piszący długopis; pomoce, z których mogą korzystać: (na matematyce: kalkulator prosty, cyrkiel i linijka; na fizyce: kalkulator prosty, linijka).
  7. Do momentu zajęcia miejsca przy wskazanym stoliku uczeń przebywa w maseczce. Zakłada ją ponownie po zakończonym egzaminie.

UWAGA!!!
Uczniowie, którzy nie zadeklarowali przystąpienia do matury, rozwiązują w tym czasie zadania przesłane im wcześniej przez nauczycieli.

 

Dzień Bezpiecznego Internetu

(DBI) obchodzony jest z inicjatywy Unii Europejskiej od 2004 roku. Od kilku lat przekroczył już granice Europy i dotarł do ponad 150 krajów. Jest to największa światowa akcja na rzecz bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników Internetu oraz promocji pozytywnego wykorzystywania sieci.

Organizatorem DBI w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange a partnerami firmy Facebook Polska, Google Polska, Samsung i Librus.

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu przypada na wtorek 9 lutego, ale obchody będą trwały przez cały luty i marzec.